Vos Transport: ‘Chauffeur kan beter anticiperen’

Roy van Verseveld, Customer Service Manager

De logistieke sector kijkt met grote interesse naar de pilot met prioritering bij iVRI’s in Deventer: voorrang voor vrachtwagens kan immers tijdwinst opleveren en brandstof en CO2-uitstoot besparen. Voor Vos Transport zijn er nog meer redenen om mee te doen aan de pilot, zegt Customer Service Manager Roy van Verseveld van het logistieke bedrijf.

Voor Vos Transport is actieve deelname aan de iVRI-pilot in de Cleantech Regio een logisch gevolg van de bedrijfsstrategie, zegt Van Verseveld: ‘Wij zijn sowieso altijd geïnteresseerd in innovaties en nieuwe technieken waarmee we ons voordeel kunnen doen. En dat is bij deze pilot natuurlijk het geval. Wij zijn er voor onze klanten, en die kunnen wij beter bedienen als we tijd, CO2 en brandstof besparen.’


Het verbeteren van leefbaarheid, doorstroming en bereikbaarheid kan een bedrijf nooit alleen, maar je kunt wel je inspanningen maximaliseren, vindt Van Verseveld: ‘We kunnen wel blijven praten over de klimaatdoelstellingen op de lange termijn, maar op veel kleinere schaal kunnen wij als transportbedrijf ook al iets doen, bijvoorbeeld door het rijgedrag aan te passen.’

Extra informatie

Aan de pilot doen vijf vrachtwagens van Vos Transport mee. Ze krijgen op een van de kruispunten (Deventerweg – Noorwegenstraat, niet toevallig de locatie waar alle auto’s van Vos passeren bij vertrek en terugkomst) prioriteit. Althans, als de wegbeheerder die prioriteit toekent. Chauffeurs die aan de pilot meedoen, krijgen extra informatie. De vrachtwagens hebben naast de gewone boordcomputer die ook gewoon wordt gebruikt, een smartphone met de app Truckmeister op het dashboard. Op het scherm ziet de chauffeur de tijd tot groen/tijd tot rood voor het komende verkeerslicht. Daarnaast ziet de chauffeur ook - op maximaal 500 meter afstand - wanneer er een ambulance of andere hulpdienst in de buurt is. Van Verseveld: ‘Deze informatie geeft onze chauffeurs net wat meer tijd om beter te anticiperen; dat vergroot de veiligheid.’ Nog beter is het natuurlijk, zegt Van Verseveld, als de chauffeur in een volgende fase bijvoorbeeld te zien krijgt dat hij bij bijvoorbeeld 50 kilometer per uur voorlopig groen licht houdt. Zo’n gericht advies voorkomt onnodig remmen of gas geven.

Van Verseveld:

‘Stel dat uit deze pilot blijkt dat we 10 procent brandstof en tijd kunnen besparen, dan heeft dat - als je het doorrekent voor onze hele vloot - flinke gevolgen.’

Data

Met de pilot hoopt Van Verseveld op meer informatie en wellicht nieuwe inzichten. ‘Met brandstofreductie blijven we altijd bezig. Met de data uit deze pilot kunnen we ritten nog beter analyseren, en bekijken waar en waarom het stokt.’ ‘Big brother-angst’ bij de chauffeurs verwacht Van Verseveld niet. ‘Dankzij de boordcomputer weten we nu al exact waar onze wagens zich bevinden, wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon.’
Wat wel nieuw is, is de interactie met andere groepen verkeersdeelnemers en de slimme verkeerslichten in Deventer. En daar is Van Verseveld razend benieuwd naar. ‘Stel dat uit deze pilot blijkt dat we 10 procent brandstof en tijd kunnen besparen, dan heeft dat - als je het doorrekent voor onze hele vloot - flinke gevolgen.’


De innovatie past ook in een wereld die volop in beweging is. Van Verseveld: ‘Begin 2020 openen we een containerterminal in de haven van Deventer. Het is de bedoeling dat er vrachten vanuit de regio via de weg naar de haven worden gebracht en ook vanuit de haven naar klanten in de regio. Hiermee zullen we het aantal wegkilometers flink reduceren, maar het betekent ook dat het drukker met vrachtverkeer zal worden op de wegen rond de haven, met name op het kruispunt (Deventerweg – Noorwegenstraat). Ook wat dat betreft hoop ik dat dit project kan zorgen voor een goede doorstroming door middel van prioritering.’

Voorop

De pilot met prioritering in Deventer duurt officieel tot eind januari. Van Verseveld hoopt op een vervolg, en dan is Vos Transport graag weer van de partij. ‘We hebben eind 2018 het certificaat voor de derde Lean and Green Star ontvangen. Daarmee laten we zien dat we niet alleen in Nederland, maar in heel Europa vooroplopen. Dat willen we graag blijven doen, en dat dragen we ook uit. Gelukkig vinden ook steeds meer klanten het belangrijk dat je als bedrijf bewust met het milieu en CO2-besparingen bezig bent; we krijgen voor dit soort initiatieven veel positieve feedback. En dat stimuleert ons ook weer. Want je zou misschien kunnen redeneren: in zo’n pilot zet je misschien maar kleine stappen vooruit, maar het zijn wél heel mooie stappen.’