Eerste Roadshow Talking Traffic in Deventer

‘Mooi om te zien hoe Talking Traffic in de praktijk op straat werkt’ en ‘goed om te zien dát het werkt!’ Dat waren veelgehoorde reacties na de eerste Roadshow Talking Traffic in de Cleantech Regio. Op 14 december beleefden twee bussen vol belangstellenden een nieuw hoofdstuk op het gebied van smart mobility.

Een deel van het publiek houdt de adem in als Wannes de Smet van dataspecialist Be-Mobile een demonstratie geeft over de manier waarop grote hoeveelheden data leiden tot gerichte rijadviezen. Op een groot scherm met daarop de stadskaart van Deventer wijst hij aan waar de OV-bussen momenteel rijden. Met één druk op de (computer)knop geeft hij, vanuit het gemeentehuis van Deventer, een naderende bus groen licht bij een kruising met een iVRI. Het lukt. De Smet: ‘Normaal gesproken doe ik dit niet. Wegbeheerders zijn en blijven immers de baas, maar ik wil vooral graag even laten zien hoe het werkt.’

Bustour

De demonstratie van De Smet is de ‘warming-up’ voor het echte werk: een bustour in en rondom Deventer. Tijdens die rit blijven De Smet en zijn collega’s van de knoppen af, want iVRI’s en het verkeer kunnen immers al onderling communiceren, zonder tussenkomst van mensenhanden.


De passagiers – vertegenwoordigers van overheden en bedrijfsleven – kunnen aan de hand van apps (Flitsmeister, Onderweg en Superroute) op de eigen smartphone én grote schermen in de bus ervaren wat er gebeurt. Dat betekent onder meer zien hoe lang het nog duurt voor het eerstvolgende verkeerslicht groen krijgt en hoe de bus communiceert met de intelligente verkeersregelinstallaties. Intussen worden ze in de bus bijgepraat door Talking Traffic-specialisten, die erop wijzen dat de juiste data (onder meer over openstaande bruggen, maximumsnelheden, naderende hulpdiensten, afgesloten rijstroken, openstaande bruggen en beschikbare parkeerplaatsen) cruciaal is om dit alles te laten slagen.


De Deventer-pilot waarbij vijf doelgroepen (ambulance, brandweer, politie, OV-bussen en vrachtverkeer) prioriteit krijgen, laat in elk geval zien dat de chauffeur via de apps flink wordt geholpen. Zeker als – zoals nu al her en daar gebeurt – de iVRI’s in een streng zijn geposteerd, zodat de chauffeur min of meer een eigen ‘groene golf’ kan creëren.

Spoorwegovergang

‘De Cleantech Regio ligt zowel in Overijssel, als in Gelderland. Deze regio staat dus mooi symbool voor onze samenwerking in het landsdeel Oost-Nederland’, aldus Frits Rorink (wethouder van Deventer en regionaal portefeuillehouder Slimme en Schone Mobiliteit). Deventer is koploper, maar beslist niet de enige gemeente die serieus werkt maakt van slimme mobiliteit. Zo legt Apeldoorn, dat in de Cleantech Regio samen optrekt met Deventer, het accent op prioriteit voor fietsers. Ook komt binnenkort ProRail-data beschikbaar, zodat wachttijden bij spoorwegovergangen in Apeldoorn zichtbaar worden.

En Almelo start binnenkort op de ringweg met vijftien iVRI’s die onder meer prioritering voor het vrachtverkeer regelen. Dat is geen pilot, maar wordt ‘gewoon’ ingevoerd, aldus Rob Hulleman namens de gemeente Almelo. Wel zal de TU Twente de effecten onderzoeken. Ook in Helmond, Utrecht, Arnhem en Groningen zijn dergelijke pilots met uiteenlopende doelgroepen in voorbereiding; deze starten begin 2019.


Dergelijke initiatieven zullen niet alle files oplossen, weten wegbeheerders, maar iedere keer als een vrachtwagen niet hoeft af te remmen en op te trekken, scheelt dat ongeveer één liter diesel. En van zo’n besparing (niet alleen in brandstof, maar ook in CO2-uitstoot en tijd) wordt Roy van Verseveld van Vos Transport blij. ‘Ook vanuit andere steden in Nederland krijg ik van onze chauffeurs de laatste weken steeds vaker meldingen dat de iVRI’s werken’, aldus Van Verseveld.

Mijlpaal

Dat is een mooie ontwikkeling, maar ook hard nodig, aldus Jan-Bert Dijkstra, directeur Mobiliteit en Gebieden bij IenW: ‘We hebben al een ingewikkelde weg afgelegd, waarbij we beseffen dat we veel van overheden vragen. Ook wat dat betreft is deze eerste roadshow echt een mijlpaal. We zitten middenin een ontwikkeling; mooi dat die hier al zo zichtbaar is.’

Ook Caspar de Jonge, programmamanager ITS en Smart Mobility, benadrukte dat laatste. ‘Verkeersdeelnemers zullen altijd de vraag stellen: ‘Wat heb ik daar nou aan?’ Hulde aan deze regio, want hier is dat al te zien en blijkt dat het kan. Dit is een goede eerste stap naar het verlagen van kosten en het verbeteren en moderniseren van het verkeersysteem.’

Actueel beeld

Na afloop spraken de aanwezigen van een leerzame dag. Bas Pieterse van de provincie Overijssel: ‘Tijdens de busrit hoorde je verraste en enthousiaste reacties in de trant van: ‘het werkt echt!’. Op zo’n dag krijg je een goed en actueel beeld van waar we allemaal mee bezig zijn: je ziet hier nu in de praktijk wat er wel, maar ook wat er nog niet kan.’

Ook Wannes de Smet van Be-Mobile was tevreden. ‘Bij Be-Mobile zijn we dagelijks met tientallen techneuten bezig met data. Voor ons is het heel waardevol om tijdens een bustour een deel van ons werk in de praktijk te kunnen laten zien. En dat voor een publiek met deskundigen, met mensen die gerichte vragen stellen.’


Arjan Brink, programmamanager Cleantech Regio, was na afloop blij dat de regio heeft kunnen laten zien dat het werkt. Dat is nog best spannend. ‘We zijn ambitieus en willen graag voorop lopen, terwijl we voor een deel nog werken met bèta-versies, dus dan hoop je vooral dat alles goed gaat. Uiteindelijk hebben we gelukkig kunnen laten zien dat het werkt. En dan niet vanuit een testomgeving, maar vanuit het hart van het regionale verkeersmanagementsysteem. Hiermee bewijs je dat je de weggebruiker beter kunt helpen en de doorstroming kan verbeteren. En dat je met de juiste data en apps inderdaad veel verder kunt kijken dan je voorruit.’